Skip to main content

Partijen in de haven dienen Sectorplan Containersector Rotterdam in

09 oktober 2015
De afgelopen weken is er gesproken over de inhoud van een sectorplan Containersector.

De afgelopen weken is er gesproken over de inhoud van een sectorplan Containersector. Dat is in feite een subsidie-aanvraag bij Minister Asscher voor met name scholingsactiviteiten, die uiteindelijk deel uitmaken van het grotere pakket aan maatregelen om te voorkomen dat er gedwongen ontslagen gaan vallen in de containersector.
Het is na breedvoerig overleg gelukt om het over een sectorplan eens te worden. Hierdoor komt er dus meer geld beschikbaar om ons beleid zoals beschreven in onze Containerkrant ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren.

Maar simpel gaat het niet zijn.
In de oorspronkelijke tekst van het sectorplan, die was opgesteld door Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs in samenspraak met werkgevers, stond het bol van termen als "zo veel mogelijk" en "indien mogelijk" aan het werk houden van de huidige havenwerkers binnen of buiten de sector. Als we daartegen "ja" zouden hebben gezegd, waren we impliciet akkoord gegaan met de mogelijkheid dat er toch gedwongen ontslagen zouden vallen. En daar zijn we niet van. Die opzet is door onze delegatie gepareerd. Nu staan deze woorden niet meer op papier, maar de behoefte om gedwongen ontslagen vooral niet helemáál uit te sluiten, leeft kennelijk in de koppies van de werkgevers.

Vreemd genoeg weigeren werkgevers vooralsnog ook om het door ons voorgestelde ABC-model voor behoedzaam personeelsbeleid en duurzame inzetbaarheid te omarmen. Het kost kennelijk moeite om te erkennen dat in de toekomst geen enkele terminal nog voor een langere periode zeker is van de klandizie van de verschillende rederijen; die hebben vanwege de overcapaciteit namelijk keuze genoeg. Met het ABC-model kan worden voorkomen dat de onzekerheid over klandizie wordt afgewenteld op de havenwerkers. Werkgevers zouden vanwege de toenemende onzekerheid over de containervolumes immers geneigd kunnen zijn steeds meer havenwerkers op een tijdelijk contract aan te nemen.

Er is dus nog heel wat te doen, ook al hebben we nu een eerste kleine horde genomen.
Ook in het Sectorplan Containersector Rotterdam staat de deadline 1 november 2015 keihard op papier. Dit is de datum dat de oplossingen – zoals overeengekomen in het gezamenlijke document van 16 juni 2015 met de 8 oplossingsrichtingen; zie ook de containerkrant – uitgewerkt moeten zijn en aan onze achterban gepresenteerd moeten kunnen worden.

Komen die uitwerkingen van onze oplossingen er niet, dan trekken wij onze handtekening onder het sectorplan terug en dan komt er herrie in de haven. Het wordt de komende weken tot aan 1 november 2015 dus nog erg spannend.

Wij houden jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
De onderhandelingsdelegatie