Skip to main content

OP WEG NAAR EEN CONVENANT MAAR WE ZIJN ER NOG NIET

16 oktober 2015
Op 15 oktober jl. hebben we wederom overleg gevoerd met werkgevers en HbR over het oplossen van het verwachte verlies aan banen in de containersector. Doel van het overleg is te voorkomen dat er gedwongen ontslagen vallen als er in de sector naar verwachting voor 200 tot 800 banen verloren gaan. Uitgangspunt voor het overleg is de set afspraken die we op 16 juni 2015 maakten, en waarin we acht oplossingsrichtingen hebben benoemd. In de Containersectorkrant die we begin september hebben uitgebracht, staat daar veel meer over.
 
Vakbonden hebben op 15 oktober een presentatie gegeven over het uitbreiden van de Senioren Haven Fitregeling. Met deze oplossing kan over een periode van vele jaren een groot deel van het verlies aan werkgelegenheid worden opgevangen. Uitbreiding van die regeling kost geld. Hoeveel geld nodig is, hangt af van hoeveel tijd oudere werknemers minder gaan werken en voor welke periode voorafgaand aan hun 65ste verjaardag.
 
Werkgevers hebben een presentatie gegeven over de Interne Baan (Container Exchange Route). De verwachting is dat het twee jaar kost om die aan te leggen, vanaf het moment dat besloten is dat de investering wordt gedaan en zelfs drie jaar voordat de baan is doorgetrokken naar de Euromax terminal. Werkgevers hebben laten berekenen dat die baan aan zo’n 85 mensen (van ECT, APMTR en Kramer, volgens de bedrijven) met een haven-CAO werk kan bieden. Het aantal mensen dat nu al op het bestaande stukje interne baan werkt, moet daar nog van worden afgetrokken om de “winst” in werkgelegenheid te kunnen bepalen.
 
Werkgevers hebben tevens een presentatie gegeven over wat zij verstaan onder “behoedzaam personeelsbeleid”. Hierover zijn zij het onderling echter nog niet helemaal eens. Aan de ene kant delen ze het uitgangspunt dat havenwerkers die een vast contract hadden op 1 januari 2015 aan het werk moeten kunnen blijven. Dat werd op 16 juni jl. ook zo afgesproken. Aan de andere kant vinden sommige werkgevers het moeilijk om – als dat zou moeten – afscheid te nemen van de werknemers die zij nu op een tijdelijk contract hebben aangenomen. Vakbonden willen natuurlijk ook zoveel mogelijk mensen met een tijdelijk dienstverband aan het werk houden, maar we hebben die afspraak over het voorkomen van verdringing van havenwerkers met een vast contract niet voor niets gemaakt.
 
Werkgevers hebben ten slotte iets gezegd over collegiale in- en uitleen. De pilot (proef) tussen APMTR en ECT wordt wat hen betreft voortgezet en uitgebreid. In elk geval heeft APMT MVII zich bij dit initiatief aangesloten. Of en wanneer ook andere bedrijven (verhurende bedrijven en andere containerbedrijven) kunnen gaan meedoen, wisten de werkgevers nog niet. Evenmin werd duidelijk in hoeverre deze in- en uitleen nu een oplossing is voor het werkgelegenheidsprobleem dat op ons afkomt. Dit moet echt nog verder uitgewerkt worden.
 
Partijen zullen ook nog aandacht besteden aan kwaliteit van de arbeid, scholing en ontwikkeling. Daar gaan we met de invulling aan de slag in de komende tijd.
 
Over andere bedrijven gesproken: Havenbedrijf en Deltalinqs gaan hun uiterste best doen om ook RPS, Unilash, Uniport en RST weer bij het overleg en uiteindelijk weer bij het convenant te betrekken(deze bedrijven zijn namelijk uit het overleg gestapt). Het meedoen van die bedrijven hangt op de financiële bijdrage die straks van bedrijven wordt gevraagd om de maatregelen (met name uitbreiding Senioren Haven Fit regeling en opleidingskosten) te kunnen nemen. Vakbonden vinden dat het Havenbedrijf in elk geval zijn portemonnee moet trekken; uiteindelijk gaat het allemaal om het opvangen van problemen die worden veroorzaakt door de aanleg van Maasvlakte 2. Bovendien is het voor de vakbonden een voorwaarde dat alle bedrijven in de containersector onder de volgende afspraak vallen: ‘Geen gedwongen ontslagen in de containersector tot 2025’.
 
De Samenwerkingsovereenkomst Sectorplan containersector is vandaag naar onze zin aangepast en ook door ons getekend. Volgende week worden de gesprekken over het convenant voortgezet. In verband met agendaproblemen in oktober is het laatste overleg gepland op 6 november 2015. Dan moet er een convenant voor de gehele containersector liggen. Zo niet, dan zullen vakbonden hun leden gaan informeren en verdere stappen voorbereiden.
 
Met solidaire groet,
 
Onderhandelingsdelegatie FNV Havens en CNV Vakmensen