Skip to main content

Update Lashing Campaign

19 september 2017


 

Beste collega’s,

Afgelopen januari hebben wij een meeting georganiseerd om de Lashing Campaign aan jullie uit te leggen. De Lashing Campaign gaat over het vastzetten en losmaken van containers. Dat is wat ons betreft jullie werk. Maar vooral op feeders is er nog al wat aan de hand.
Even als opfrissertje, de campagne wordt gezamenlijk getrokken door de ITF, ETF en door lokale havenwerkers vakbonden. De bedoeling van de campagne is om het werk wat tegenwoordig door de zeelieden gedaan wordt terug te halen naar de havenwerkers.
Sinds januari zijn wij regelmatig benaderd door havenwerkers met klachten omtrent het werk wat de zeevarende uit handen nemen van de havenwerkers. Onze dank is groot naar deze mannen. Deze schepen hebben wij zoveel, waar mogelijk, proberen te bezoeken en we zijn zelfs bezig geweest met klachten van schepen langer dan 170 meter die door de bemanning werd behandeld.
Na diversen keren onze klachten bij het Havenbedrijf Rotterdam neergelegd te hebben, meetings met de havenmeester en operationeel manager divisie havenmeester, is het ons uiteindelijk gelukt om te zorgen dat deze schepen die langer zijn dan 170 meter door havenwerkers behandeld worden.
In totaal hebben we dit jaar 17 schepen bezocht en vooral de laatste 3 schepen vallen op. Op
22 augustus kregen wij de melding van een havenwerker dat de bemanning van de Samskip Commander bezig was met het vastzetten van de containers op een terminal op de Maasvlakte 2. Nadat we ons hadden aangemeld via de agent Samskip Multimodal, kregen wij van deze agent de melding dat ze niet geïnteresseerd waren in ons bezoek aan boord. Wat wel mooi geregeld was, door de FNV Havens-kaderleden van deze terminal, dat de directie ons niet zou weigeren wanneer wij voor de poort zouden staan. In de week van 4 september ’17 was er weer de Baltic week of Action en werd ons gevraagd om gedurende deze week schepen van Unifeeder te bezoeken. Wij, als ITF Nederland, kregen opdracht 3 schepen te bezoeken. En ja hoor hier was het ook raak. Van de 3 schepen zijn we op 2 schepen, de Dornbusch en Andante, geweigerd door de agent “Unifeeder”.

Wat houden Samskip en Unifeeder voor ons achter? Of denken ze echt dat de havenwerkers en wij als ITF Inspectors zo dom zijn dat we niet weten wat ze doen? Het zijn boevenstreken en niet in het belang van de havenwerkers en zeker niet in het belang van de zeevarenden. De laatste groep wordt namelijk uitgebuit op het gebied van rust en salarissen.

Op dit moment zijn de onderhandelingen aan de gang voor de CAO (IBF) op de schepen die gecovered zijn door de ITF. Breekpunt voor deze onderhandelingen is de dockers clausule. Wat wij willen als ITF en FNV is dat nog duidelijker wordt omschreven wie verantwoordelijk is voor het vast zetten en los maken van de containers en dat er geen smerige woordspelletjes meer gespeeld kunnen worden door de reders. De vooruitzichten in deze onderhandelingen zien er somber uit aangezien de reders verslechteringen voor de havenwerkers willen in de dockers clausule.
Er is beloofd om een terugkomst dag te organiseren in de maand juni voor diegene die er in januari ook bij waren en jullie een update te geven over de stand van zaken. Aangezien we denken dat de CAO onderhandelingen mis gaan lopen, is er besloten om deze meeting op te schuiven en deze ergens eind van het jaar te houden. Wij moeten namelijk, wanneer het misloopt, samen de kades opgaan en de reders dwingen om een TCC agreement af te gaan sluiten en waar nodig actie te voeren op de schepen die het niet willen afsluiten. Een TCC CAO is een CAO die opgezet wordt door de ITF en deze zal ook de aangepaste dockers clausule hebben.
Voor nu wensen wij jullie succes in de aankomende CAO onderhandelingen en zullen jullie op de voet volgen en waar nodig ondersteunen.


Strijdbare groet,
namens het Haventeam

Gijs, Aswin en Debbie