Skip to main content

Fd: Eindoffensief om staking Rotterdam te voor komen

06 januari 2016

Door: Pieter Lalkens
Rotterdam

Enkele uren voordat het ultimatum van de vakbonden voor de Rotterdamse containeroverslag afloopt, hopen containerterminal APMT-R en de ondernemingsraad het fundament te leggen voor een afzonderlijk sociaal akkoord. Hiermee wil de directie een staking bij de eigen terminal voorkomen.

‘We zitten woensdagochtend met de directie om de tafel’, zegt Barry de Bel, voorzitter van de OR van APMT-R. ‘En de kans is groot dat we tot een akkoord komen.’ Directeur Pieter Hartog zegt ‘blij’ te zijn met het initiatief van de OR. ‘Het is een verkennend gesprek, maar ik ben hoopvol gestemd.’ Volgens De Bel wil de meerderheid van het personeel van APMT-R een aparte deal sluiten met de directie, los van de onderhandelingen die de bonden met de sector voeren. ‘Het aanbod van APMT-Ris beter dan het eindbod dat de sector als geheel bij de bonden heeft neergelegd.’ Dat zit vooral in een betere baangarantie.

Overeenstemming zou scheuren veroorzaken in zowel het front van de werkgevers als dat van de bonden. Beide partijen proberen al maanden tot een akkoord te komen over het beperken van banenverlies in de containeroverslag. Door de komst van twee nieuwe en geautomatiseerde terminals op de Tweede Maasvlakte dreigen er vanaf 2017 honderden banen te verdwijnen.

Terminal hoopt staking te voorkomen met akkoord

Wanneer het ultimatum van de vakbonden om 12.00 uur afloopt, ligt er waarschijnlijk geen nieuw voorstel van de werkgevers. ‘Ons aanbod is heel goed’, zegt Hans van Kerkhof, directeur van de tweede en nieuwe terminal van APMT in Rotterdam.

‘We zijn, denk ik, uitbewogen.’ Als de circa vijfhonderd werknemers van APMT-R het akkoord tussen directie en or ondersteunen, dan zullen zij niet meedoen aan eventuele acties van de bonden. De directie van APMT-R heeft geprobeerd afzonderlijk een gesprek te organiseren met FNV Havens en CNV Vakmensen, maar dat is door de bonden afgewezen.

APMT-R is een van de terminals die lading verliezen als de zusterterminal op de Tweede Maasvlakte volledig operationeel is. De directie moet dan dus de markt op om nieuwe lading te vinden. Dat moet ook de grootste terminal in Rotterdam, die van ECT. Dit concern verliest lading aan de nieuwe terminal van RWG.
In december zei de directie van APMT-R in een toelichting op haar voorstel tegen het personeel: ‘APMT-R vindt het voorkomen van acties, het handhaven van arbeidsrust, heel belangrijk voor de toekomst van onze terminal.’ En verder: ‘Voor APMT-R is het beste product voor onze klanten zonder arbeidsonrust van groot belang voor onze toekomst.’ Het is verder de vraag wat de werknemers van de APMT-terminal op de Tweede Maasvlakte gaan doen als de bonden en de werkgevers niet nader tot elkaar komen.

‘Bij ons is banenverlies geen onderwerp’, aldus Van Kerkhof. ‘Wij zijn al een geautomatiseerde terminal. Dus bij ons komen geen banen in gevaar.’ De werknemers van deze terminal moeten kiezen voor solidariteit met de werknemers van onder meer ECT — de grootste terminal in Rotterdam — of met die van zusterterminal APMT-R. Een
woordvoerder van ECT wilde dinsdag niet ingaan op het antwoord van ECT aan de bonden. Bij de laatste ledenvergadering van FNV Havens en CNV Vakmensen
werd het eindbod van de werkgevers nagenoeg unaniem afgewezen. De leden vinden de toezeggingen voor een baangarantie en een speciale regeling voor oudere werknemers onvoldoende.

Bij de opening van nieuwe terminals moet APMT-R op zoek naar nieuwelading

Bron: Fd.nl