TANK OP / OVERSLAG IN DE MARKT

De tank op- en overslag markt is de laatste tijd behoorlijk in beweging. Er zijn uitbreidingen van tanks op bestaande terminals, overnames van terminals en nieuwe terminals. Daarnaast worden de terminals steeds verder geautomatiseerd.
Al deze ontwikkelingen zijn een aanslag op de werkgelegenheid. Immers er komen niet echt nieuwe producten bij die op/overgeslagen moeten worden.
Meer tanks en nieuwe terminals betekenen dat de prijzen onder druk komen te staan en dat heeft dan weer een doorwerking naar de lonen en arbeidsvoorwaarden.

 

Zoals u misschien weet, gaat de nieuwe terminal op de Europoort vooralsnog niet gebouwd worden, maar de Q8 terminal staat te koop en als Hestia (is een investeerder die ook BTT heeft) deze krijgt komt er toch weer een tank op/overslag terminal bij. Zij zal dan de terminal ombouwen.
Uiteraard is het afwachten of zij deze terminal kan kopen of dat hij naar een andere partij gaat en dan is het nog onzeker wat er op deze terminal voor werkzaamheden gaan plaatsvinden.

 

Een andere oorzaak waardoor de werkgelegenheid onder druk komt te staan is de robotisering (automatisering).
Terminals worden steeds verder geautomatiseerd, hierdoor daalt de behoefte aan arbeidsplaatsen.

FNV Havens vindt dat er alleen geautomatiseerd zou mogen worden als het verlichting van de arbeid zou opleveren. Werkgevers zullen vooral kijken naar de kosten/opbrengsten.

 

Om toch met dezelfde of meer mensen het werk te kunnen blijven doen zal er een herverdeling van het werk moeten komen. Uiteraard moet er dan overleg komen met werkgevers in de tank op/overslag om te kijken hoe de werkgelegenheid behouden kan worden. Hierbij zou een sector cao voor de tank op/overslag kunnen helpen. Uiteraard moeten de huidige werknemers hun rechten behouden.

 

Lees verder in de bijlage:

Attachments:
FileFile size
Download this file (150707DscRwe_voor_de_website_TANK_OP.pdf)150707DscRwe_voor_de_website_TANK_OP.pdf0 kB

Please publish modules in offcanvas position.