Nieuwsbrief leden Svitzer

 

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste leden,

 

Allereerst hoop ik dat het goed gaat met jullie en jullie omgeving in deze bizarre tijden. Op dinsdag 14 april jl. heeft er een telefonisch overleg plaatsgevonden tussen Svitzer, FNV Havens en Nautilus International. Aanleiding voor dit overleg is de coronacrisis.

 

Business-update

Het coronavirus houdt Nederland in zijn greep. Als we op de geluiden afgaan krijgt de wereldeconomie dit jaar mogelijk een flinke klap als gevolg van deze coronacrisis. In veel Nederlandse sectoren heerst er momenteel veel onzekerheid en wordt een economische dip voorspeld.

De bedrijfssituatie bij Svitzer is stabiel. De werkgever zegt wel dat vanaf 15 maart jl. het aanbod aan schepen in de Amsterdamse haven met ruim 20% is afgenomen. Dat ligt deels aan de onrust op de oliemarkt en deels aan de terugloop van het aantal tankers, bulkschepen en autoschepen. Momenteel is de situatie bij de containerschepen in de Rotterdamse haven stabiel.

Uiteraard is Svitzer ook afhankelijk van de economische ontwikkelingen bij haar klanten en van de maatregelen die de overheid neemt. Wat de effecten van de coronacrisis op lange termijn zullen zijn is moeilijk te voorspellen. FNV Havens blijft de ontwikkelingen in onze sector in de gaten houden om te bezien wat de economische gevolgen zijn voor de bedrijven in de havens.

 

Extra veiligheidsmaatregelen bij Svitzer

Tijdens deze coronacrisis zijn er cruciale beroepsgroepen aangewezen die onze samenleving draaiende houden. Naast de medewerkers in de zorg, de vuilnismannen en de vakkenvullers leveren havenwerkers fantastisch en onmisbaar werk. Om dit werk op een gezonde en veilige manier te blijven uitvoeren heeft Svitzer als gevolg van de coronacrisis haar veiligheidsmaatregelen verder aangescherpt. Dat ziet er als volgt uit:

  • Alle boten zijn voorzien van desinfecterende handgels en papierenhanddoeken;
  • De collega’s van kantoor werken, waar het kan, vanuit huis;
  • Op verzoek van veel werknemers en in overleg met de ondernemingsraad worden er geen 12uurs diensten meer gedraaid. Hierdoor wordt de bemanning niet 2x op een dag afgelost maar 1x per week. Dit heeft als doel de kans op mogelijke coronabesmetting te verkleinen;
  • Waar mogelijk wordt er gewerkt met dezelfde ploegsamenstelling;
  • Momenteel vindt er alleen noodzakelijk onderhoud plaats aan de boten. Monteurs worden gescreend alvorens ze de boten op mogen;
  • De collega’s van kantoor mogen de boten niet bezoeken.

 

Cao-tekst

Afgelopen maanden hebben wij meerdere malen de werkgever verzocht ons de cao-tekst toe te sturen. Op donderdag 2 april jl. was het eindelijk zover en heeft FNV Havens de concepttekst ontvangen. Al snel bleek echter dat de tekst niet compleet is, omdat de bijlagen niet toegevoegd zijn. Aangezien in de cao-tekst naar de bijlagen wordt verwezen kunnen we pas de tekst goed bestuderen als we deze bijlagen hebben. Svitzer heeft ons beloofd deze week de ontbrekende bijlagen te sturen. Vervolgens zal FNV Havens de tekst bestuderen en haar bevindingen met de werkgever delen. Hopelijk hebben we dan kort daarna weer een complete, actuele CAO-tekst.

 

Één team, één taak, één arbeidsvoorwaardenpakket

Door de coronacrisis is Svitzer er nog niet in geslaagd de arbeidsvoorwaarden van de nieuwe Svitzer Netherlands collega’s volledig in kaart te brengen. FNV Havens wil hier voor de zomer van 2020 een gesprek over voeren om te bezien welke arbeidsvoorwaardelijke verschillen er zijn tussen de medewerkers van Svitzer Euromed en Svitzer Netherlands. Doel is om oplossingen te bedenken voor deze mogelijke verschillen zodat ook de nieuwe collega’s onder de cao kunnen gaan vallen.

 

Wij wensen jullie en jullie naasten een veilige en gezonde periode toe.

 

Met vriendelijke groet,

 

Marc de Haas, Niels Snijder, Fred de Graaff en Asmae Hajjari

Delegatie FNV Havens

Please publish modules in offcanvas position.