Informatie uit overleg ILS, Unilash en Matrans

Op 9 februari 2016 hebben de vakbonden overleg gevoerd met de directies van ILS en Matrans ( MMS ) / Unilash. Over een aantal besproken onderwerpen willen wij u graag informeren.

 

1. Uitbreiding sjorverordening

Tijdens de Sociale dialoog, werkgelegenheid containersector is het onderwerp aanpassing sjorverordening besproken. We gaan kijken hoe er in andere havens gesjord wordt en door wie dit werk wordt gedaan. Wat is de regelgeving in andere landen, de uitvoering en de handhaving hiervan. We gaan als partijen in diverse Europese havens kijken en alles bespreken om daarna samen vast te stellen hoe alles in elkaar zit. Ook gaan we kijken naar schepen onder de 170 meter hoe daarmee wordt omgegaan. Daarna gaan we naar wij hopen gezamenlijk optrekken om de sjorverordening aangepast te krijgen.

 

2. Hoe zitten de sjorwerkgevers in de sociale dialoog m.b.t. de container sector?

Het is van belang om kleur te bekennen aan de onderhandelingstafel. Op 16 juni 2015 stelden we een oplossingsrichtingen document vast waarbij vaste mensen in dienst voor 01-01-2015 niet verdrongen mochten worden door tijdelijken. We moeten ook goed afspraken maken over inhuurvolgordes en het werk voor sjorders die, door het zware werk, dit niet meer kunnen maar wel bijv. stackerdraaien of regiewerk. We hebben de sjorwerkgevers gevraagd duidelijk te maken aan de onderhandelingstafel dat geen verdringing mag plaatsvinden en dat verhurende bedrijven hun werk kunnen blijven doen en niet worden verdrongen door collegiale – in en uitleen of detacheringen. De werkgevers hielden zich in reactie op de vlakte, het zijn onze klanten, we kunnen niet met de vuist op tafel slaan, we delen de mening van niet verdringen maar……etc.

 

3. RPS

Nu RPS de deuren gaat sluiten moeten we allen op zoek naar een oplossing voor 121 mensen. Unilash wil onder voorwaarden een aantal mensen plaatsen bij P&O Ferries. In hoeverre ILS en Matrans hun steentje gaan bijdragen werd niet helder, men was er samen nog over in gesprek, er was nog geenduidelijkheid etc. We zullen ons maar laten verrassen dan, maar duidelijk is dat de vakbonden vinden dat ook ILS en Matrans de helpende hand moeten toesteken, de rest van de bedrijven kijkt daar natuurlijk ook naar!

 

4. Voorstel MMS aanpassen CAO

MMS wil de Cao aanpassen m.b.t. de tijdelijke contractanten. Hierover is al de nodige briefwisseling met de directie geweest vanuit de vakbonden. Het voorstel van de directie zou inhouden dat mensen die nu in hun derde contract zitten en over de nieuwe wettelijke termijn van 2 jaar heengaan, niet in vaste dienst komen maar weg moeten. Wij hebben aangegeven, dat dit niet kan. We kunnen geen afspraken maken die onze leden benadelen. De MMS directie vond dit te gek voor woorden en vroeg zich hardop af waarom je een artikel in de Cao hebt staan dat je de Cao mag aanpassen in overleg, welnu dit klopt, maar er staat niet we doen alles wat MMS zegt. Een ander argument wat MMS gebruikte was dat de helft van de mensen waar het hier om gaat NIET zou functioneren. Ons antwoord was, dan had je de contracten niet moeten verlengen en als het echt zo slecht is dan moet je maar een ontslagvergunning aanvragen. Ook moet u weten, wie heeft nu eigenlijk de fout m.b.t. de contractanten gemaakt? Juist daarvoor is de directie zelf verantwoordelijk. We wachten nu even af of de directie van MMS nu komt met het bericht dat iedereen die het betreft in vaste dienst komt of niet. Afhankelijk daarvan zullen we stappen nader overwegen.

 

 

5. Inzet Transcore en beloning

M.b.t. dit punt is gesproken over de werkzaamheden van Transcor mensen en hun beloning, de directies zijn van mening dat als er ook sjorren in het pakket zit dan kan de cao , laagste loonschaal betaald worden maar als dat er niet in zit , dan niet. Volgens de uitzend Cao moet minimaal de lonen betaald worden als in de cao staan. Hier ligt dus het punt open: willen wij dat Transcore mensen sjorren? Ons idee is van niet. Dan ligt open de beloning voor Transcore mensen, wij vinden laagste loonschaal en de directies vinden dat niet. De vaste werknemers bij Transcore houden in de optiek van de werkgever hun beloning. Daarnaast geeft de werkgever aan dat hij het aanvangssalaris voor stackerdraaien bij Matrans van € 1974 BMS wil vastleggen in de inlenende cao’s van ILS en MMS.

 

 

6. Nieuwe bestuurder CNV Vakmensen

Vanaf heden, 11 februari 2016 is Birgitte Staal de collectieve belangenbehartiger voor CNV Vakmensen in de sjorsector. Emailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Vragen / opmerkingen voel u welkom!

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.