Skip to main content

Fd: FNV stelt Rotterdamse containerterminals ultimatum

02 januari 2016

Het gevecht om een sociale regeling voor de Rotterdamse containersector is donderdag een beslissende fase ingegaan. FNV Havens heeft donderdagmiddag negen ultimatums verstuurd, waarvan acht naar containerterminals en een naar het Havenbedrijf Rotterdam (HbR).

Als deze partijen uiterlijk woensdag 6 januari 12.00 uur de eisen van de vakbond niet hebben ingewilligd, zullen er acties komen in de vorm van werkonderbrekingen of stakingen. FNV Havens had al eerder aangekondigd drie actiedagen in januari en drie in februari te willen organiseren.

Geautomatiseerde terminals

De gesprekken gaan over het beperken van banenverlies in de containeroverslag. Door de komst van twee bijna volledig geautomatiseerde terminals op de Tweede Maasvlakte zijn er vanaf 2017 minder mensen nodig. Het uiteindelijke aantal banen dat verloren gaat, is afhankelijk van de groei in de overslag, maar in het somberste scenario gaat het om circa 700 banen. In totaal werken circa 3500 mensen in de sector.

De ultimatums zijn het voorlopige slotstuk van maanden van moeizame onderhandelingen. Deze werden geleid door Allard Castelein, baas van HbR. De havenbeheerder heeft er veel belang bij de arbeidsrust te bewaren. 

De containeroverslag in Rotterdam maakt een moeilijke periode door; de twee nieuwe terminals kampen met flinke opstartproblemen. Dit jaar was er geen groei in de overslag.

De laatste overlegronde was op vrijdagavond 11 december. Op die avond braken de werkgevers de onderhandelingen af omdat havenwerkers het werk voor enige tijd neerlegden. Het aanbod dat er op dat moment lag van de werkgevers werd door hen direct als eindbod gezien.

Afgewezen

Dat eindbod werd onlangs tijdens twee drukbezochte bijeenkomsten in het Rotterdamse Maasgebouw met overweldigende meerderheid afgewezen door de vakbondsleden. FNV-bestuurder Niek Stam riep toen de havenwerkers op een eensgezind front te vormen en het verzet tegen de werkgevers vol te houden.

Op die bijeenkomst werd echter ook duidelijk dat een van de terminals, APMTR, probeert om via de ondernemingsraad (or) een regeling te treffen. Volgens or-voorzitter Barry de Bel had een deel van het personeel daar wel oren naar. Als het tot acties komt, moet dus blijken hoe veel steun Stam werkelijk heeft bij zijn achterban.

Garantie

De bonden eisen in het ultimatum onder meer een baangarantie voor vaste werknemers tot 1 juli 2020. Die moet langer duren als de herverdeling van ladingstromen tussen de oude en nieuwe terminals langer duurt. In het eindbod van de werkgevers wordt medio 2019 bekeken hoe het met de transitie is gesteld. Op dat moment moet er eventueel opnieuw worden onderhandeld.

In het ultimatum van de vakbond moet het zwaar tegenzitten in de containeroverslag voordat een streep wordt gezet door de baangarantie. De overslag moet twee jaar achtereen met 5% of meer zijn gedaald ten opzichte van het containervolume in 2014.

De werkgevers waren strikter. Zij stelden dat de garantie niet meer geldt als het containervolume twee jaar achtereen 'een daling vertoont'. Ook willen zij ervan af als een terminaal zwaar verlies lijdt of failliet gaat.

Senioren

Een ander belangrijk breekpunt is de uitbreiding van de regeling voor senioren. De bonden willen een regeling dat oudere werknemers 50% kunnen gaan werken, 95% van hun salaris behouden en 100% pensioenopbouw. De werkgevers gaan niet verder dan 60%-95%-100%.

Het eindbod van de werkgevers kost €20 mln, waarvan het Havenbedrijf Rotterdam de helft voor zijn rekening neemt.

Bron: fd.nl