Fd: Rotterdam containeroverslag in 24-uursstaking

De vakbonden hebben donderdag opgeroepen tot een 24-uurs staking in de Rotterdamse containeroverslag. De staking is begonnen met het aantreden van de middagploeg,  die rond 15.15 uur  naar de terminals is gekomen.

 

Niet bij alle terminals was een blokkade. RWG was gesloten omdat er geen schip aan de kade lag om te laden of te lossen. Volgens directeur Hans van Kerkhof van APMT-Maasvlakte II is er bij deze terminal evenmin een blokkade. 'Mensen zijn gewoon aan het werk gegaan.'

 

De staking komt een dag nadat de werkgevers in de containeroverslag en het Havenbedrijf Rotterdam het ultimatum van de bonden hadden afgewezen over het beperken van banenverlies in de containersector. de bonden vinden het eindbod van de werkgevers onvoldoende.

 

APMT

Maar terwijl de bonden rond het middaguur de staking aankondigden, kwam het personeel van APMT-R, een van de betrokken terminals, bijeen om te luisteren naar hun directie en de OR. Die kondigden aan los van de vakbonden een eigen akkoord te hebben gesloten over een sociale regeling. Daarin staan een ongeclausuleerde baangarantie tot 1 juli 2020 en uitbreiding van de ouderenregeling.

 

'We hebben tegen het personeel gezegd: we hebben een beter aanbod voor jullie', aldus directeur Pieter Hartog van APMT-R, de terminal van APMT op de eerste Maasvlakte. Hij verwijst daarmee naar het eindbod van de werkgevers als totaal. Naast APMT-R bestaat de containeroverslag nog uit de bedrijven APMT-Maasvlakte II,

 

RWG en ECT.

OR-voorzitter Barry de Bel zegt in een toelichting de indruk te hebben dat een meerderheid van het personeel van APMT-R het aanbod steunt.

Hartog verwacht wel dat medewerkers van APMT-R meedoen aan de staking. 'Daar ligt een solidariteitsvraag onder.' Hij benadrukt dat er in Nederland stakingsrecht is. 'Ik wil dat met dit akkoord ook niet ontzeggen.'

 

De vakbondsbestuurders Niek Stam (FNV) en Albert van Damme (CNV) zeiden donderdag bij de aankondiging van de staking dat ze bereid zijn weer aan de onderhandelingstafel te willen gaan zitten. Maar dan moeten de intenties van de werkgevers anders zijn dan wat er nu in hun eindbod staat, aldus Niek Stam. ‘Nee op ons ultimatum betekent nu staken. Staken betekent hopelijk een ja op onze eisen.’ De bonden willen meer garanties voor werkgelegenheid, nu op de Tweede Maasvlakte geautomatiseerde overslaginstallaties voor containers komen.

 

Stam uitte scherpe kritiek op de handelwijze van de werkgevers in de containeroverslag. ‘Havenwerkers doen hun werk als ze met respect worden behandeld. Dan kan geen werkgever klagen over hun inzet.’ Hij noemde vandaag een ‘historische dag’ omdat het dertien jaar geleden is dat er massaal  wordt gestaakt in de containersector.

Volgens Stam is het falen van de onderhandelingen ook te wijten aan het onderlinge wantrouwen tussen werkgevers.

Volgens een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) wordt er 'druk gewerkt aan oplossingen' voor het conflict. 'Hopelijk kan er volgende week weer overleg plaatsvinden.'

 

Ook bij nieuw overleg blijft het stakingswapen op tafel liggen. ‘We gaan alleen opschalen. Dus als er niet geluisterd wordt naar onze eisen uit het ultimatum, dan gaan we misschien wel naar 48 uur staken’,  zei Stam.   

   

Bonden en werkgevers zijn al bijna een jaar in gesprek over een sociale regeling om het verwachte banenverlies te beperken.  Volgens de bonden staan er vanaf 2017 rond de 800 banen op het spel. In totaal werken er circa 3500 mensen in de sector.

De FNV-bestuurder gaf vooral af op de geldigheid van het akkoord als het in de komende jaren tegenzit in de containeroverslag. ‘Bij twee jaar achtereen van daling ten opzichte van 2014 geldt het akkoord bij de werkgevers niet meer. Dus ook bij één container.’ Bij de bonden gaat dat pas in als er twee jaar achtereen een daling is van 5% of meer.     

 

Buitenland

Bij de persconferentie  van FNV en CNV donderdag waren ook de bonden uit Antwerpen, Le Havre en Hamburg aanwezig. Zij wilden hiermee hun steun uitdrukken. Schepen die niet in Rotterdam terecht kunnen voor laden en lossen, worden in die andere havens niet behandeld.

Volgens HbR moeten er de komende 24 uur drie containerschepen de Rotterdamse haven aandoen. Bij de terminals liggen momenteel acht schepen, waarvan 2 bij Euromax, 3 bij ECT, 1 bij APMT-Maasvlakte II en 2 bij APMT-R. Het laden of lossen van deze schepen zal door de staking worden vertraagd. Een van de schepen bij ECT zou om 15.00 uur vertrekken.

 

Lees meer...

 

Door: Pieter Lalkens  

Please publish modules in offcanvas position.