FD: Reders willen stabiel Rotterdam

anker commentaarVeranderingen zijn de mondiale containervaart niet vreemd, maar de herschikking die momenteel gaande is tussen rederijen is ook voor deze sector bijzonder. Vooral de snelheid van de veranderingen is zonder precedent. In een paar maanden tijd zijn de verhoudingen en allianties tussen rederijen radicaal gewijzigd.

 

De recente fusies, overnames en nieuwe allianties zijn een weerslag van de penibele omstandigheden waarin de containerrederijen verkeren. De lagere groei in China en de structurele overcapaciteit hebben van containervaart een overlevingskunst gemaakt.

 

De gevolgen van deze dynamiek voor de vaarroutes zijn nog moeilijk te doorgronden. Maar de Europese havens, ook die van Rotterdam, zullen de komende maanden bij de les moeten blijven. Bij de vorming van nieuwe allianties zullen de rederijen immers opnieuw bepalen welke havens ze aandoen, hoe vaak ze dat doen en bij welke terminals ze containers laten laden en lossen.

 

Stabiliteit is bij die keuze een belangrijke factor. Dat legt met name een verantwoordelijkheid op de schouders van de werkgevers en vakbonden in de Rotterdamse haven.

 

De sociale partners in de Rotterdamse containersector zijn al meer dan een jaar aan het praten over een sociaal akkoord. Overeenstemming is er nog steeds niet. Sterker, de verhoudingen zijn er de afgelopen maanden niet beter op geworden; begin januari was er zelfs een 24 uursstaking.

 

De onderhandelingspartijen, met Havenbedrijf Rotterdam als coördinerend voorzitter, zullen echter op korte termijn tot een goed resultaat moeten komen. Rotterdam heeft rust aan het arbeidsfront nodig om de concurrentie met zijn twee grootste concurrenten, Antwerpen en Hamburg, aan te kunnen.

 

Rotterdam heeft nog een andere opgave, wil het ook in de komende vijftig jaar de grootste containerhaven van Europa blijven. De twee nieuwe en geautomatiseerde containerterminals op de Tweede Maasvlakte kampen met hardnekkige aanloopproblemen. Zij moeten alles op alles zetten om zo snel mogelijk volledig operationeel te zijn. Alleen zo kan Rotterdam laten zien dat het de rederijen een vlotte afhandeling kan bieden.

 

Dit is het dagelijkse commentaar van de hoofdredactie van het FD.

Please publish modules in offcanvas position.