De vakbonden uit enkele Europese kustlanden gaan samenwerken om de uitholling van arbeidsvoorwaarden bij containerterminals te voorkomen. Dit hebben bonden uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, België en Groot-Brittannië donderdag bekendgemaakt.
De vakbonden, waaronder FNV Havens, vinden de samenwerking noodzakelijk omdat de containerterminals in de havenrange van Le Havre tot Hamburg in snel tempo automatiseren, waardoor er minder personeel nodig is. Bovendien is er volgens de bonden sprake van overcapaciteit.
Om gezamenlijk op te kunnen trekken richten de werknemersorganisaties een Coördinatie Board op. Die moet - in de woorden van FNV-bestuurder Niek Stam - 'de aanvallen op onze cao's afslaan'.
'Het gebeurt nu al en zal steeds vaker voorkomen dat terminaloperators aan de cao-tafel zeggen dat wij bepaalde aspecten uit de cao moeten laten vallen, omdat dit in andere havens ook zo is', aldus Stam in een toelichtende e-mail. 'Door een gezamenlijke board op te richten zal het arbeidsvoorwaardenbeleid in de noordelijke havens steeds steviger gaan worden.'
Het overleg dat de bonden in Rotterdam hielden, richtte zich verder op een specifieke terminaloperator: DP World. Dit bedrijf is onder andere aandeelhouder van de nieuwe terminal van RWG in Rotterdam.
De Nederlandse vakbonden hebben onlangs na een fikse ruzie en met veel moeite een cao afgesloten bij RWG. De leiding van dit bedrijf was van mening dat door de automatisering het werk op de terminal zodanig is veranderd dat er niet langer een haven-cao afgesloten hoefde te worden.
Pieter Lalkens
Bron: FN.nl donderdag 27 augustus