EXTRA ACHTERGROND INFORMATIE CAO TRAJECT MMS

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

NUMMER 3

 

Beste leden,

 

Vanaf de werkvloer komen signalen waaruit blijkt dat leden betrokken zijn bij het verloop van het cao-traject en dat men ongeduldig is. Vanuit de kadergroep MMS zijn wij blij dat de betrokkenheid groot is en hebben wij begrip voor jullie ongeduld. Maar de complexiteit waarin deze onderhandelingen zich afspelen is groot. Dat vraagt om meer uitleg. Vandaar deze nieuwsbrief.

 

Onze analyse:

Werkgever MMS blijft zich als het erop aankomt achter de rug van hun grootste opdrachtgever verschuilen, te weten ECT. Bij ILS zal dit niet anders zijn. Daar hebben ze te maken met APM Terminals. Sjorbedrijven kunnen op twee manieren aan werk komen. Of ze hebben een contract met terminal operators of met rederijen. Inmiddels zien wij al jarenlang in onze sector veranderingen optreden . Rederijen gaan steeds meer met elkaar samenwerken onder het motto "Samen sterk voor tariefsverlagingen en dus meer winst". En we zien dat rederijen steeds meer invloed krijgen in de zeggenschap bij terminal operators. Het gaat zelfs zover dat ze mede-aandeelhouder zijn of worden van zo’n terminal operator. Op die manier krijgen die rederijen meer invloed op de kostenstructuur en dus meer winst. Denk hierbij aan Maersk Line bij APMT en COSCO bij Euromax. RWG bestaat uit een klein stukje DPW en de rest zijn alleen maar rederijen.

 

De sjorbedrijven zitten daar dus tussenin. Blijkbaar vinden de sjorbazen het vervelend om tegen hun opdrachtgevers te zeggen dat hun kosten de komende jaren sneller oplopen dan bij de terminal operators en/of rederijen. En dat dit o.a. komt vanwege andere zwaardere risico’s (langer doorwerken als sjorder) dan van werknemers op terminals en/of rederijen. Waarom zou je dan niet kunnen zeggen tegen die opdrachtgevers? Onlangs hebben de sjorbedrijven toch ook meebetaald aan de financiering van de Uitgebreide Senioren Haven Fit Regeling. FNV Havens heeft de sjorbazen jaren geleden hiervoor al voor gewaarschuwd. Nu hebben ze dan besloten om tot een nieuwe structuur (MILS) te komen boven de twee sjorbedrijven ILS en MMS. Maar daarmee gaat men natuurlijk niet de problemen van ouder wordende sjorders oplossen. Daarmee gaat men het wegvallen van regieplekken door robotisering niet opvangen. Daarmee gaat men de problemen van toenemende fysieke belasting voor sjorders door groter wordende schepen niet oplossen.

 

Er is simpel gezegd meer geld nodig. Of de werkgever heeft meer geld nodig om onze voorstellen te financieren. En als de werkgever vindt dat sjorders dat zelf maar moeten oplossen, dan hebben de sjorders meer geld nodig. De fysieke problemen van sjorders zijn nu eenmaal anders dan van andere havenwerkers. En als geld een probleem is dan moeten de sjorbazen maar meer regiewerk gaan eisen bij de terminal operators. Maar het kan niet zo zijn dat terminal operators zeggen dat ze geen geld hebben voor medefinanciering voor het zware werk wat gedaan moet worden maar wel geld hebben om meer regiewerk weg te automatiseren waardoor ze meer winst maken (het gaat namelijk niet sneller maar bespaart arbeidskosten) en dat de sjorders dan het nakijken hebben. En de sjorbazen steken gewoon de handjes in de lucht onder het motto "tsja wij kunnen ze niet dwingen".

De houding van MMS door naar het cao-resultaat van ECT te kijken en dan ook nog gedeeltelijk, is dan ook compleet verkeerd. En dat moet echt gaan veranderen. Anders komt het normale cao-overleg in gevaar.

 

"Koffietijd voor 50 jaar en ouder"

De werkgever heeft aangegeven dat hij het probleem van de AOW-doorschuif van een ouder wordende sjorder ook wel ziet. Daarom wil de werkgever deze mensen vanaf 50 jaar ieder jaar uitnodigen voor een kopje koffie om eens te verkennen wat de mogelijkheden zijn om eerder te stoppen als sjorder. Oftewel, MMS verlaten. Toen wij aangaven dat er dan toch budgetten beschikbaar moeten zijn om eerder te kunnen stoppen met werken dan moet dat toch in de cao geregeld gaan worden, gaf de werkgever aan dat dit geen collectieve regelingen zullen worden maar individueel maatwerk. Nou daar denken wij toch wel even anders over. Niks individueel. In de cao het raamwerk van oplossingsmogelijkheden vastleggen en op vrijwillige basis.

 

FNV Havens staat voor zijn leden. Jonge en oude leden. Wij gaan voor een totaal pakket voor jong en oud.

 

CAO-overleg betekent geduld betrachten en verstand van zaken hebben. En dat heeft FNV Havens. En wij rekenen ook op onze leden. Samen kunnen wij analyseren, kosten berekenen en wij weten met elkaar waar wij het over hebben. En wij hebben geduld en discipline.

 

De onderhandelingsdelegatie heeft het vertrouwen gekregen om de onderhandelingen te doen. En op het moment dat de onderhandelingsdelegatie samen met het vakbondsafdelingsbestuur van mening zijn dat de onderhandelingen tot niets zullen leiden dan zullen er ledenvergaderingen gehouden gaan worden om samen met de leden de koers te gaan bespreken. Wij zullen altijd samen met onze leden tot een resultaat moeten komen die op gedragenheid van de leden kan rekenen. Voor jong en oud.

 

En uiteindelijk kunnen wij ze wel dwingen. Dan steken wij de handjes in de lucht.

 

Kortom, het worden nog interessante en spannende onderhandelingen.

 

En dat gaan wij samen doen.

 

Met vakbondsgroet,

 

Niek Stam – bestuurder FNV Havens

VAB MMS

 

 

Please publish modules in offcanvas position.