REFERENDUMUITSLAG CAO ILS 2020

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste leden,

 

Op donderdag 16 januari 2020 zijn de stemmen geteld van het referendum over de nieuwe CAO ILS voor het jaar 2020.

Helaas moeten wij constateren dat het onderhandelingsresultaat met een miniem verschil is afgewezen. 168 stembiljetten verstuurd. 51 teruggestuurd. 23 voor, 24 tegen en 4 ongeldig.

 

De onderhandelingsdelegatie is hier teleurgesteld over.

 

Waarom?

Allereerst heeft de onderhandelingsdelegatie precies gedaan wat in de ledenvergaderingen als inzet is geformuleerd door de leden met betrekking tot de positie voor de werknemers van ABC en Smit die onder de CAO Verhurende bedrijven in de Bulksector vallen.

Ook is het beleid ‘van werknemers volgen de lading in het kader van werknemers Uniport en pakket Eimskip’ wordt gevolgd zonder dat er verdringing van ILS-werknemers aan de orde is. Er is afgesproken dat het aannemen van werknemers van Uniport onderwerp van gesprek zal zijn in het 1e kwartaal van 2020. Er is dus nog niets besloten behalve het volgen van het goede principe werknemers volgt lading en het mag niet verdringend zijn voor de werknemers van ILS.

De loonsverhoging is volstrekt in lijn met wat in de sjorsector is afgesproken.

Met betrekking tot de invoering van de 1 op 1 dienst is geregeld wat is aangegeven op de ledenvergaderingen.

 

De Vervoersregeling:

Tijdens de ledenvergaderingen is keer op keer de onvrede over de vervoersregeling aan de orde geweest. Wij hebben constant uitgelegd dat FNV Havens niet over de vervoersregeling gaat. Dat is ook nog maar weer eens gebleken uit een schrijven van de OR aan de directie afgelopen jaar waarin dat is bevestigd.

Niettemin heeft VAB ILS van FNV Havens aan de voorzitter OR aangeboden te kijken of wij de OR en directie dichter bij elkaar konden brengen. Dat vond de voorzitter OR een goed idee. En met die boodschap is het VAB ILS aan de slag gegaan.

De problemen met de vervoersregeling zijn: de verplichting om gebruik te maken van de Viper en dat de invoering van de lease-regeling niet van de grond komt.

Tijdens de onderhandelingen is er een convenant opgesteld die door OR en directie ILS gebruikt kan worden om de problemen rondom de vervoersregeling op te lossen. De verplichting van de Viper kan er af en de lease regeling zou in een pilot van start kunnen gaan. Het enige wat nog onderzocht moet

worden is hoe de werknemers met de lease-auto’s omgaan en hoe zij tijdens vakantie en ziekte dit onderling kunnen opvangen. En ook zou er nog gekeken worden naar de huidige autokostenregeling.

Maar nogmaals, FNV Havens is niet verantwoordelijk voor het tot stand brengen van een Vervoersregeling en is ook niet verantwoordelijk voor de inhoud hiervan. Wij wilden alleen maar helpen om een langslepend dossier op te lossen.

Vervoersregeling en lage opkomst in het referendum zijn de oorzaken van de afwijzing van het bereikte onderhandelingsresultaat.

 

Het VAB ILS zal zich nu gaan beraden hoe nu verder met het onderhandelingsresultaat en de afwijzing. Alles is gegaan zoals is bepaald en afgesproken. En op een onderdeel waar de CAO en de vakbond niet over gaan wordt er nu een spaak in het wiel gestoken. En niet te vergeten de overige leden die niet gestemd hebben.

Heel bijzonder dit.

 

Wij houden jullie op de hoogte over hoe verder.

 

Met vriendelijke groet,

 

VAB ILS

Voorzitter Aad Spruijt

Secretaris Ben Vliegen

Bestuurder FNV Havens Niek Stam

Please publish modules in offcanvas position.