CAO NIEUWS P&O KADE

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE KADERS VAN FNV HAVENS ZIJN DUIDELIJK

 

Rotterdam, 1 april 2020

 

Beste leden,

 

Vandaag de derde ronde gehad. De directie heeft een voorstellenbrief op tafel gelegd waarin de grootste aanval op de CAO ooit beschreven staat. De boodschap van de directie is simpel: “Bezuinig 37% van de totale loonkosten”. Dus 2,2 miljoen euro schrappen uit de CAO.

 

Nou dat gaat niet gebeuren. Basta!

 

Is FNV Havens dan helemaal niet bereid om met hun leden bij P&O Ferries te kijken naar de huidige situatie en daar verantwoording voor te nemen? Ja natuurlijk wel. Maar voor wat hoort wat en boter bij de vis. Want wij hebben veel leergeld betaald in de afgelopen twintig jaar. Minder werknemers, minder schepen, minder loonsverhogingen dan bij de concullega.

 

En het is nog niet genoeg. De kaders vanuit FNV Havens zijn duidelijk overgebracht aan de directie.

 

Hieronder de gestelde kaders:

 

  • Als bestaande afspraken veranderd moeten worden dan willen wij ook een werkgelegenheidsgarantie. Het nieuwe businessplan van P&O Ferries bestaat uit 5 jaar. Dat lijkt ons dan ook een goede periode voor een werkzekerheidsgarantie. Een garantstelling vanuit Dubai is nodig omdat 90 man op de Europoortkade niet de verliezen van P&O Ferries kunnen goed
    maken.
  • Europoort gaat niet opdraaien voor verliezen op de Shortsea markt want in goede tijden mochten wij ook niet meedelen in de winst.
  • Indien er besparingen worden gerealiseerd in de CAO P&O Kade dan moeten deze besparingen als investeringen terugvloeien in de Europoort voor behoud van werkgelegenheid en een goede CAO. Dit noemen wij "eigen broek ophouden".
  • Wij hebben aangegeven dat diensten van 12 uur niet bespreekbaar zijn. Ook niet voor de inhuur. Ook gebroken diensten van 4 uur zien wij niet zitten. Ook niet voor de inhuur. De diensten in de haven zijn bepaald op 7,75 uur en dat gaat P&O Ferries niet veranderen. Want voordat je het weet doen andere bedrijven het ook. En ook daar zitten onze leden.
  • Wij zijn niet bereid om de ploegensterkte uit de CAO te schrappen. Wel zijn wij bereid om de ploegensterkte op basis van een forecast van 24 uur te bepalen als een pilot.
  • Ook zijn wij bereid indien er een nieuwe afvaart bij komt die in de avond om 23.00 uur aankomt een nachtdienst te introduceren. Maar allemaal om werkzekerheid van onze leden te vergroten. Ben je nog geen lid? Dan snel lid worden via een van onze kaderleden.

 

Op 22 april staat het vierde overleg gepland.

 

Met vriendelijke groet,

 

Onderhandelingsdelegatie FNV Havens

Please publish modules in offcanvas position.