P&O FERRIES KADE CAO NIEUWS

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grootste aanval op CAO P&O KADE ooit!

 

Maandag, 16 maart 2020

 

Beste leden,

 

Het cao-overleg is nu echt gestart. Op 20 januari 2020 kregen wij een presentatie over hoeveel seconden er nodig zijn om een handeling op de terminal of op het schip te doen. Vandaag werd dit nog eens dunnetjes over gedaan met de daarbij behorende cao-voorstellen vanuit P&O Ferries.

 

Het geschetste beeld van jullie werkgever is als volgt samen te vatten;

De cao-voorstellen voor jullie werkgever zijn nodig om de positie van P&O in de ferrywereld weer competitief te maken. De Port-kosten zijn veel hoger dan die van Zeebrugge waardoor Europoort minder competitief is. Jullie moeten beseffen dat jullie heel veel leegloop hebben en dat jullie dit verbloemen door onnodig lang de tijd nemen om jullie werk te doen.

Bovendien is de ploegensterkte veel te groot en te rigide. De ene keer veel te veel mensen en de andere keer weer te weinig mensen. Allemaal jullie schuld.

Daarnaast zijn jullie te goed bedeeld aan de loon- en arbeidsvoorwaardenkant ten opzichte van andere RoRo-operators. Dat moet weer in balans komen.

De werkgever wil binnen twee maanden een cao op tafel hebben.

Tot zover de terugkoppeling op grote lijnen van het gesprek.

 

FNV Havens heeft het volgende aangegeven:

Deze gesprekken over een nieuwe cao worden gevoerd met op de achtergrond een rechtszaak waar de advocaat van P&O Ferries niet schroomt om de vakbondsbestuurder persoonlijk aan te pakken en als leugenaar te betichten. Dit gebeurt met goedkeuring van P&O Ferries als opdrachtgever.

Het personeel van op de kade van P&O Ferries heeft eerder al schriftelijk het vertrouwen in de directie van P&O Ferry Europoort opgezegd.

De directie komt weer terug op eerder gemaakte afspraken waarvan partijen hadden afgesproken hier niet meer op terug te komen.

De directie weet al sinds jaar en dag hoe flexibel er om gegaan wordt met de ploegensterkte als het werk hier om vraagt en het werk het toe laat.

 

Koppie erbij houden, geduld betrachten en kalmte bewaren.

Zo’n analyse van de directie is nogal wat. De eerste vraag die bij ons opkomt is "waarom komen er überhaupt nog klanten naar P&O? Want elders zijn ze goedkoper, sneller, flexibeler en betere schepen.

FNV Havens heeft nu aan de directie gevraagd om hun denkrichtingen in daadwerkelijke voorstellen op papier te zetten en daarbij aan te geven hoeveel P&O hiermee te besparen. En tevens willen wij weten wat P&O dan met deze besparingen gaat doen.

Ook hebben wij gevraagd om een overzicht van de kosten en opbrengsten op de kade van P&O omdat wij denken dat P&O Ferries op de kade zeer competitief in de markt ligt. Hierbij is ook van belang om te weten hoeveel jaarlijks de afdracht aan Dover is.

P&O Ferries heeft toegezegd dat wij de gegevens uiterlijk op 25 maart 2020 zullen krijgen. Op 26 maart in de middag zal het VAB P&O zich hierover buigen.

Op 1 april 2020 (dit is geen grap) gaan wij weer in cao-overleg met de directie. Wij hopen kort daarna jullie een inhoudelijke terugkoppeling te kunnen geven over wat er gezegd is.

Voor nu verwijzen wij jullie naar de voorstellenbrief van de directie en de voorstellenbrief van FNV Havens.

Voor nu is het even lastig vanwege de Coronatoestanden om de koppen bij elkaar te steken. Maar geloof ons, er wordt niets besloten zonder goedkeuring van de achterban.

 

DE LEDENVERGADERINGEN VAN 18 MAART 2020 GAAN NIET DOOR!

 

Met vriendelijke groet,

Niek Stam – bestuurder FNV Havens

Mede namens de leden van de cao-delegatie van FNV Havens

 

Please publish modules in offcanvas position.