P&O FERRIES WIL GEEN GEHOOR GEVEN AAN VAST DIENSTVERBAND

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste leden,

 

Op woensdag 24 oktober jl. heeft jullie afdelingsbestuur een gesprek gehad met de CEO en de HR Director uit Dover, de directeur van P&O Ferrymasters en het Europoort management. Aanleiding voor dit gesprek was ten eerste dat het lokale management de werknemers met een 2 x 1 jaarcontract niet een dienstverband voor onbepaalde tijd mocht geven zolang de vakbond niet bereid is om goedkeuring te geven deze werknemers een ander rooster te laten werken. Nu is daar de vraag bij gekomen in 2019 te gaan kijken naar een rooster voor ALLE werknemers om deze te veranderen.

 

Het was het begin van een pittig gesprek. Van begin af aan liet de Dover directie er geen misverstand over bestaan. Zolang er geen bereidheid is gehoor te geven aan het bovenstaande (roosters veranderen de leegloopuurtjes eruit) worden er geen nieuwe werknemers voor onbepaalde tijd aangenomen.

 

Om 20.30 uur gaat de avondboot al weg en jullie ook!

Het beeld blijft bij het totale management (dus Dover en Europoort) bestaan dat jullie vele uren van de week niet werken en toch geld betaald krijgen. Dat jullie van alles en nog wat doen om de boot eerder te laten vertrekken zodat er brandstof bespaard wordt, is men allang vergeten. Ook het gegeven dat jullie als de trein gewoon op tijd is en deze vanaf 7 uur lossen en dat jullie vanaf enig moment op verschillende objecten te werk gesteld worden bleef gisteren onderbelicht.

Dat er jarenlang leegloop is aan de kant van nieuw werk binnen halen valt blijkbaar niet op. Nee herhalen te zeggen dat jullie te duur zijn en dat er o.a daarom geen nieuwe klanten komen. Stena Line en DFDS laten overigens zien dat met een vrijwel gelijk cao toch geïnvesteerd en geld verdiend kan worden.

 

Als je niet officieel protesteert dan gaat men ervan uit weg te kunnen komen!

Men erkent dat de vakantiewerkersregeling volledig uit zijn voegen is gebarsten (ooit afspraak over 10 tot 15 man voor vakantieperiodes) maar poogt dit nu te zien als een soort verworven recht. Jullie (de vakbond) hebben hier nog nooit officieel tegen geprotesteerd dus nu ook niet zeuren.

Zo is jullie werkgever dus klaarblijkelijk. Je verkracht gewoon afspraken en zolang de slachtoffer niet officieel klaagt is het gewoon. Door ons is verteld dat er bij het niet aannemen van de contractanten terug gekeerd moet worden naar de letter van het convenant.

 

Hebben wij dan helemaal niets gedaan tijdens het gesprek?

Ja wel, wij hebben aangeboden dat wij met onze achterban in gesprek zouden gaan om mandaat te vragen om in 2019 onderzoek te doen naar een ander rooster waarin ook sprake zou zijn van een kortere werkweek. Geen garanties op uitkomsten of zo. De cao loopt nog tot aan 2020. De werkgever moest dan wel de werknemers met contract voor bepaalde tijd aannemen in vast dienstverband voor onbepaalde tijd. Dit moest gebeuren binnen een maximale periode van 24 maanden omdat dit gelijke trend zou houden met de uitstroom van Senioren Haven Fitters.
Aanvankelijk leek het lokale management hiermee in te stemmen, maar na een schorsing met de superieuren uit Dover werd ons medegedeeld dat P&O Ferries geen werknemers meer in een dienstverband voor onbepaalde tijd gaat aannemen zolang de vakbond geen rooster afspreekt waar de leegloop uren uit gesloopt zijn. Hiermee zegt men dus eigenlijk dat zelfs de cao zoals deze afgesproken is op dit onderdeel voor de betreffende contractanten op het rooster onderdeel voor hen opengebroken moet worden. Schande!

 

Gaan wij nu al de trend zetten voor 2020?

Dit belooft overigens iets voor de nieuwe cao onderhandelingen die in 2019 zullen gaan beginnen voor de nieuwe cao met ingangsdatum 1 januari 2020.

 

Op 31 oktober aanstaande om 14.30 uur zullen het VAB en vakbondsbestuurder Niek Stam in de kantine of trainingsruimte komen om een toelichting te geven en vragen van jullie te beantwoorden.

 

Met vriendelijke vakbondsgroet,

 

VAB P&O North Sea Ferries

Niek Stam - bestuurder FNV Havens

Please publish modules in offcanvas position.