Referendum onderhandelingsresultaat CAO P&O Kade

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

 

Geacht lid,

 

Zoals vastgelegd in het Havenreferendum Statuut heeft u het laatste woord over het bereikte onderhandelingsresultaat. Dit onderhandelingsresultaat is niet zomaar aan komen waaien. We hebben vele onderhandelingssessies met uw werkgever gevoerd en iedere keer zonder resultaat. Onze leden waaronder uzelf hebben in de afgelopen jaren laten zien dat iedere werknemer trots is op zijn werk en trots wil zijn op het bedrijf. Echter, te veel en te vaak zijn er beloftes gedaan “morgen gratis bier” die door het management niet zijn waargemaakt. Dat is frustrerend voor u, ons en FNV Havens.

 

Het proces:

En dan lopen de onderhandelingen niet lekker, dan komt er een concurrent op de markt die een flink deel van de Teesportlading naar zich toetrekt en dan moeten wij de finale onderhandelingen tegen die achtergrond voeren. Dat is niet makkelijk. De wil om te staken is aanwezig. Dat is het gevoel in de harten van onze leden. Maar de hersenen zeggen dat we ook moeten oppassen dat wij niet meer kapot maken dan wij kunnen herstellen.

 

We hebben een actievorm met elkaar vastgesteld die wij lang kunnen volhouden. De kosten zijn voor de leden niet hoog en daarentegen voor P&O NSF bij iedere afvaart meer brandstofkosten om de verloren tijd zo goed mogelijk in te halen. Maar vanaf 7 mei ging ook de concurrent op de Teesport-route van start.

 

Met andere woorden: dit zijn allemaal overwegingen geweest van jullie onderhandelingsteam om op zaterdag 5 mei jl. in te gaan op een uitnodiging voor een informeel gesprek met de werkgeversdelegatie. Tijdens dat gesprek hebben wij besloten om serieus door te zetten naar een onderhandelingsresultaat. Op maandagavond 7 mei zijn de partijen bij elkaar gekomen om alles op papier te krijgen.

Jullie onderhandelingsdelegatie heeft uiteindelijk unaniem besloten dat het maximale bereikt was binnen de geschetste kaders van mogelijkheden, kansen en risico’s.

 

De inhoud:

De inhoud is overzichtelijk. Daar hoeven wij niet uitgebreid een beschrijving van te doen. Wel kunnen wij constateren dat dit ver weg het beste resultaat is sinds 2003. En we hebben afspraken gemaakt om een stevigere positie aan tafel te krijgen met betrekking tot ploegensterkte en flexibiliteit van werknemers. De norm “meten is weten” wordt belangrijker dan "mannetje eraf”. En ja, we hebben ondanks alle vergaderingen waarin gesteld werd dat er niemand meer af zou gaan van de ploegensterkte toch moeten accepteren dat er 1 dienst in de dagdienst op de dagboot op de dinsdag en vrijdag verminderd wordt. Maar wij hebben de inschatting gemaakt dat dit nog kan in verband met veranderde ladingmix. De werkgever wilde aanvankelijk veel meer diensten verminderen.

 

De eenmalige uitkering:

Ja die is geen € 900 bruto, maar € 500,= bruto. Dat is dus € 400,= bruto minder. Maar heel lang stond de teller bij de werkgever tussen € 0,00 en € 350,=. En wij gaven niet toe op het verminderen van het aantal diensten in de ploegensterkte. En uiteindelijk hebben wij dus de afweging gemaakt zoals deze is gemaakt.

Op 9 mei jl. hebben wij het onderhandelingsresultaat uitgebreid met elkaar besproken en bediscussieerd. Dat is goed, want dat geeft ook weer een basis voor de komende periode.

 

Wij leggen het onderhandelingsresultaat met een positief advies aan u voor.

 

Wij verzoeken u uw stem uit te brengen via het stemformulier en dit aan ons terug te sturen in de bijgevoegde antwoordenveloppe. Doe dit voor 27 mei 2018. In de week erop worden de stemmen geteld.

 

Wij danken u voor het gestelde vertrouwen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Niek Stam

Bestuurder FNV Havens

Please publish modules in offcanvas position.