P&O: LAATSTE NIEUWS OVER DE FEITEN EN ONZE VOORWAARDEN

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

Rotterdam, 30 april 2018

 

Beste leden,

 

Jullie werkgever heeft op ons ultimatum gereageerd. Deze reactie is door ons bij jullie onder de aandacht gebracht.

Blijkbaar is het bij de directie nog niet doorgedrongen dat we het spuugzat zijn. Blijkbaar moeten er eerst een paar flinke tikken worden uitgedeeld door middel van werkstakingen om blijk te geven van onze volhardende houding.

 

Werknemers P&O Ferries moeten meebetalen aan investeringen in Europoort:

Afgelopen week tijdens het Technisch Overleg gaf de directie aan dat de door hun gedane voorstellen noodzakelijk zijn voor het plegen van investeringen. Dat hebben wij vaker gehoord in de afgelopen 15 jaar. Daar trappen wij niet zomaar meer in.

 

Welke investeringen zijn dit dan? En hoe hoog is het te investeren bedrag dan wel niet? De directie gaf bij ons aan dat een investering is de aanleg van een 2espoor. Wij hebben direct gezegd dat deze vorig jaar al aangelegd zou worden.

 

Welke investeringen dan?

P&O Ferries wil loodsen gaan neerzetten om ook als logistic business centre te kunnen gaan fungeren. Het bedrag wat de directie heeft genoemd is € 1 miljoen (als voorbeeld dat zijn 4 eengezinswoningen). Daarvoor moet de cao voor nieuw personeel afgebroken worden en daarvoor moet er ook deze cao ronde opnieuw gesneden worden in de bezetting van de ploegen.

FNV Havens is niet tegen investeren in de toekomst dat hebben wij bij P&O Ferries al 15 jaar gedaan. Tot nu toe heeft dat alleen nog maar de huidige 300 meter spoor opgeleverd.

 

Is FNV Havens tegen investeringen? Nee, daar zijn wij juist groot voorstander van.

Wij zijn tegen bezuinigingen die werkgelegenheid kosten en we zijn voorstander van investeringen die werkgelegenheid opleveren.

 

P&O Ferries wil ook gaan investeren in automatisering.

Daar willen wij wel even verder over doorpraten want automatisering kost geld en banen. Wij gaan niet bezuinigen en mee betalen aan het schrappen van arbeidsplaatsen. Hierover moeten eerst afspraken gemaakt worden.

 

P&O Ferries wil dat nieuw personeel goedkoper gaat werken.

De ploegentoeslag moet (net zoals bij Stena Line of DFDS) anders berekend worden want dat scheelt dan ongeveer € 160 bruto per werknemer per maand. En dat geldt dan voor circa 11 werknemers in de komende jaren. Dat is bijna € 25.000 bruto per jaar. De directie vergeet even gemakshalve dat de salarissen bij aanname van nieuw personeel bij Stena Line en DFDS circa € 145 - € 200 bruto per maand hoger liggen dan bij P&O Ferries. De nieuwe werknemers moeten ook ADV dagen inleveren want dat is bij de andere bedrijven ook zo. Nee hoor, in de cao’s van Stena Line en DFDS heeft iedereen 11.5 ADV-dagen.

 

Wil FNV Havens dan helemaal nergens over praten?

Jawel hoor.

Wij willen eigenlijk dezelfde loonsverhogingen zoals ook bij Stena Line en DFDS van toepassing zijn. En wij willen ook dezelfde pensioenregelingen als bij Stena Line en DFDS want die zijn beter dan bij P&O Ferries.

 

De salarissen en pensioenregeling bij P&O Ferries lopen achter op Stena Line en DFDS omdat wij in de afgelopen 15 jaar een gematigd beleid hebben gevoerd om P&O Ferries door de storm te loodsen en te laten investeren in het bedrijf omdat dat goed zou zijn voor de werknemers.

Gevolg is dat het verschil in salaris bij de huidige groep (D2 oud) ten opzichte van Stena Line-werknemers € 243,63 BMS en met DFDS (C 24 maanden) € 183,93 BMS is. Dit zijn serieuze verschillen waar P&O Ferries niets mee heeft gedaan behalve de aandeelhouder heeft gespekt. Stena Line en DFDS timmeren flink aan de weg ondanks dat zij fors meer betalen aan hun werknemers.

 

Tijd voor een investerings- en automatiseringscontract tussen FNV Havens en P&O Ferries:

Hierin leggen partijen dan vast hoeveel er geïnvesteerd wordt en waarvoor. Ook de werkgelegenheidsgevolgen (verandering van het werk, noodzakelijke opleidingen) worden dan vastgelegd en op welke wijze negatieve gevolgen voor de werknemers worden opgevangen. En als dit dan ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden dan pas is het tijd om te kijken welke aanpassingen in de CAO nodig zijn.

Dit is nodig omdat er is geen vertrouwen meer is om dit op basis van mondelinge afspraken te doen. Helaas, maar het is niet anders.

 

En zolang er geen gehoor word gegeven aan onze eisen zullen we moeten koersen op een 1e staking rond de Pinksterdagen.

 

Volg de komende periode de parolen van jullie vakbond op.

 

Met strijdbare groet,

 

VAB P&O Ferries

Actiecomité en bestuurder Niek Stam van FNV Havens

Attachments:
FileFile size
Download this file (Woord van orde 30 april 2018.pdf)Woord van orde 30 april 2018.pdf366 kB

Please publish modules in offcanvas position.