FNV HAVENS STELT EINDBOD IN CAO-OVERLEG BIJ P&O FERRIES ACTIES WEER EEN STAP DICHTERBIJ

logo fnv

 

 

 

 

 

  

 

 

Beste leden,

 

Gisteren heeft er wederom een onderhandelingsronde plaatsgevonden. Dit keer was door jullie terecht gesteld dat dit gesprek diende te gaan over onze cao-voorstellen en dat dit een eenmalig gesprek zou zijn voordat er een ultimatum gesteld zal gaan worden.

 

Gisterenochtend om 10.00 uur zijn wij met de directie aan de slag gegaan. Het overleg heeft geduurd tot rond 19.00 uur. Rond 17.00 uur gaf de directie aan dat zij onze voorstellen onvoldoende hun kant op zag bewegen en de inhoudelijke reactie van de werkgever op onze voorstellen bleef echt steken op hun plannen zoals gepresenteerd op 3e Paasdag. Hierop heeft jullie delegatie besloten om de werkgever een eindbod te presenteren. Dit was om 18.00 uur. Na een uur kwam de werkgever met de mededeling dat zij toch blijven vasthouden aan de Megadiensten van 12 uur, lagere berekeningsmethodiek van schematoeslagen voor nieuwkomers, geen garantie dat nieuw personeel na uiterlijk vier jaar ingedeeld worden in de even- of onevenploegen.

 

Kortom: jullie werkgever wil nog steeds de concurrentiestrijd binnen het bedrijf op de kade laten losbarsten door lagere ploegentoeslagen, megadiensten en aparte roosters. Jullie boodschap hierop was en is duidelijk: NO WAY!

 

We hebben gisterenavond de avondploeg toegesproken en de steun aan jullie onderhandelingsteam is 100%. Maandagmiddag om 14.15 uur zullen wij nogmaals de ploegen gaan toespreken. Indien de steun daar ook 100% is dan gaan wij een ultimatum stellen. En als de werkgever dan nog niet bereid is om de eisen in ons ultimatum te accepteren dan volgen er stakingen. En Pinksteren komt steeds dichterbij. Bij StenaLine komt de werkgever met een eindbod. Het zou zomaar kunnen dat er zowel bij StenaLine als P&O Ferries gelijktijdig acties komen.

 

Je moet maar durven!

Jullie werkgever heeft wel vijf keer gezegd dat de mensen met hun gezicht naar het werk moeten gaan staan. Uiteindelijk werden wij daar flauw van en hebben wij gesteld dat de werkgever verantwoordelijk is voor werk. En dat 300 meter spoor in 15 jaar tijd toch niet echt gezien kan worden als een prestatie.

 

Maandagochtend om 10.00 uur is in de Boardroom een live video conference met het management van Dover. Wij zijn benieuwd wat Dover van de ontstane situatie vindt.

 

Tot maandagmiddag.

 

Jullie delegatie van FNV Havens

Please publish modules in offcanvas position.