Persbericht FNV Havens over Uniport

logo fnv

23 december 2019

FNV HAVENS VRAAGT STEINWEG OM "DRIE JAAR HUUR TERMINAL" TE BESTEDEN AAN SOCIAAL PLAN UNIPORT

FNV Havens heeft officieel gereageerd op het laatste voorstel van de Uniportdirectie voor een sociaal plan voor de bijna 200 werknemers van Uniport. Die voorstellen zijn voor FNV Havens onvoldoende.

Geen leeg terrein huren maar sociaal plan verbeteren

Voor de helft van die werknemers wacht de WW. De vergoeding bij ontslag die Uniport wil betalen, is volgens FNV Havens veel te laag. Uniport stelt daarbij ten onrechte dat er niet meer geld beschikbaar is. "De huur van de terminal van Uniport wordt na de bedrijfsbeëindiging daarentegen gewoon voortgezet. De directie Uniport c.q. Steinweg Handelsveem is niet bereid openheid van zaken te geven of en zo ja welke overslagactiviteiten er zullen gaan plaatsvinden", zo valt te lezen in de reactie die FNV Havens aan de directie gestuurd heeft.

Als Steinweg het terminalterrein niet voor overslagactiviteiten wil gebruiken, kan de huur van het terrein worden opgezegd. Dat levert een besparing op van ten minste € 7 miljoen op jaarbasis.

FNV Havens vraagt Uniport c.q. Steinweg nu om drie maal dat bedrag toe te voegen aan het budget dat beschikbaar is voor het sociaal plan.

Geen inzicht in arbeidsvoorwaarden

Naast de te lage vergoedingen bij ontslag is er ook te grote onduidelijkheid voor de ca. 50 werknemers die binnen het Steinwegconcern herplaatst kunnen worden. Onzeker is of zij er in arbeidsvoorwaarden niet teveel op achteruit gaan. Met name in de pensioenregelingen die Steinweg voor zijn werknemers hanteert, geeft Steinweg FNV Havens totaal geen inzicht.

"We kunnen onze leden dus niet met een gerust hart vertellen dat die nieuwe banen passend zijn", stellen Joost van der Lecq en Niek Stam, bestuurders bij FNV Havens. "De leden bij Uniport zijn heus bereid een andere baan te accepteren, maar zij willen dan wel duidelijkheid over de geldende arbeidsvoorwaarden, inclusief hun pensioen."

Gegijzeld

Ten slotte roept FNV Havens Uniport op werknemers die vrijwillig willen vertrekken, de vrijwillig vertrekpremie te betalen die Uniport zelf als voorstel op tafel heeft gelegd. Tot op heden weigert Uniport dit, omdat nog geen overeenstemming is over (de rest van) een Sociaal Plan, waar die vrijwillig vertrekregeling deel van gaat uitmaken. Daarmee houdt Uniport zijn werknemers volstrekt onnodig gegijzeld.

Please publish modules in offcanvas position.