APMTR: VAKBONDEN ZIEN TOEZEGGINGEN HET LIEFST ZWART OP WIT

logo fnv

 

 

 

 

 

 

 

 

Vorige week was een erg roerige week, waarin werknemers van APMTR hebben laten weten dat zij duidelijkheid willen over de toekomst. Wordt het verkoop van de terminal? En wat betekent dat dan voor de werknemers? Of wordt het geen verkoop – maar wat dan?

Het managementteam heeft informatiesessies georganiseerd, waarin iedereen die op de terminal was, werd bijgepraat over de stand van zaken in de onderhandelingen met de mogelijke koper. Niet door leden van het managementteam, maar door een vertegenwoordiger van de aandeelhouder en het verkoopteam. Bovendien werd er een informatiebulletin uitgegeven door het managementteam. Nu alle spillen waren geïnformeerd over de stand van zaken, wilden FNV Havens en CNV Vakmensen ook geïnformeerd worden. Het managementteam was op ons verzoek bereid om informatie te geven en zodoende hebben we op 12 november 2019 gesproken met Rob Sponselee, Hans de Vries, Arno Storm en Inge van der Werf.

 

Stappen in het verkooptraject

Het managementteam heeft uiteengezet uit welke stappen dit mogelijke-verkoop-traject bestaat. Dat begon met afspraken over het proces en het opstellen van een concept en dus niet-bindende overeenkomst tussen APMT en koper, waarin in grote lijnen de voorwaarden voor de transactie (aandelen overdracht) zijn vastgelegd. Die voorwaarden moeten in de rest van de onderhandelingen verder worden ingevuld. Daarvoor heeft inmiddels boekenonderzoek plaatsgevonden en is er een bezoek aan de terminal geweest van een onafhankelijk bureau, dat een soort "taxatie" of "bouwkundige keuring" heeft gedaan. Voor de koper waren de uitkomsten daarvan goed genoeg om verder te praten. Maar om de deal te laten slagen, moeten er meer dingen worden geregeld en afgesproken. In die fase zitten we nu. En die fase duurt langer dan verwacht. Kennelijk kan de koper niet goed beslissen waar hij "ja" of "nee" tegen moet zeggen.

Daardoor kan er ook nog geen adviesaanvraag worden ingediend bij de Ondernemingsraad – wat de volgende fase is in het traject. In die fase, tegelijk met de adviesaanvraag, zullen ook de vakbonden worden geïnformeerd. Die kunnen dan hun rol vervullen in onderhandelingen over een sociaal plan: afspraken over het opvangen van mogelijke gevolgen van de verkoop voor werkzekerheid en arbeidsvoorwaarden van de werknemers. Uiteraard zijn de bestaande CAO-afspraken daarvoor voor FNV Havens en CNV Vakmensen daarbij de bodem.

 

Uitgangspunten of minimum vereisten

Nu de koper niet doorpakt en het verkoopproces dus stagneert, werd het voor de werknemers tijd om duidelijkheid te eisen en in hun belang ook voorwaarden te stellen aan de verkoop. Ook FNV Havens en CNV Vakmensen hebben aan APMTR en de aandeelhouder (APMT in Den Haag) laten weten welke zaken wat hun betreft bij verkoop geregeld moeten zijn.

Het managementteam en de aandeelhouder hebben daar naar geluisterd. Dat wil zeggen: de criteria die de vakbonden hebben neergelegd, zijn doorgegeven aan het "verkoopteam" van APMT. En het managementteam heeft negen "uitgangspunten" voor de verkoop geformuleerd, die ook door de aandeelhouder zijn ondertekend. Prima punten wat de vakbonden betreft. In de informatiesessies is verteld dat deze negen punten "minimum vereisten" zijn die de aandeelhouder APMT bij de deal vastgelegd wil zien. Maar in het info-bulletin staat boven die negen punten dat het "uitgangspunten" zijn. Misschien muggenzifterig, maar een uitgangspunt is niet hetzelfde als een minimum-vereisten. Daarover hebben we het managementteam dus vragen gesteld. Vakbonden zien graag schriftelijk bevestigd dat de negen punten waarmee het verkoopteam op pad gaat, inderdaad minimum-vereisten zijn.

Het managementteam komt daar z.s.m. nog bij ons op terug.

 

Volgende stappen

De verwachting is hoe dan ook, dat in de komende weken duidelijk wordt of de potentiële koper het nog steeds ziet zitten om de aandelen van APMT over te nemen. Als die kogel door de kerk is, volgt dus de adviesaanvraag aan de OR, informatie aan de vakbonden, onderhandelingen over een sociaal plan.

Als de OR heeft geadviseerd en er een sociaal plan ligt, kan er een "aandelen koopovereenkomst" (in het Engels: Share Purchase Agreement of SPA) worden afgesloten. Vervolgens moeten instanties als de Autoriteit Consument en Markt (mededingingsautoriteit), het Havenbedrijf Rotterdam en wellicht nog andere hun goedkeuring geven aan de deal. Ook door beslissingen van dergelijke instanties kan alles in theorie nog afketsen.

 

Afspraken

Afgesproken is dat vakbonden nauwgezet op de hoogte zullen worden gehouden van ontwikkelingen en beslissingen.

 

Zodra er groen licht is en de vakbonden formeel geïnformeerd worden over de verkoop, zullen we toetsen of bij die verkoop aan de voorwaarden van de vakbonden (samen te vatten als: garantie voor behoud van werkzekerheid en arbeidsvoorwaarden) is voldaan. Als dit niet het geval is, zullen we in overleg met onze leden bepalen welke stappen we zullen nemen om te voorkomen dat werknemers de dupe worden van een overname.

 

Als de koper afhaakt of de verkoop om andere redenen niet doorgaat, is de vraag natuurlijk hoe de toekomst van APMTR en zijn werknemers er dan uitziet. Ook bij het overleg daarover zullen vakbonden hun partij blijven meeblazen.

 

We houden uiteraard ook jullie zo goed mogelijk op de hoogte van alles wat we horen en doen.

 

Joost van der Lecq - FNV Havens

E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Albert van Damme - CNV Vakmensen

E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Please publish modules in offcanvas position.