Vakbondsacties op komst bij de Duitse rederij Hapag-LIoyd

logo fnv

 

FNV Havens en CNV Vakmensen hebben een ultimatum aan Hapag-Lloyd gesteld. Daarin eisen ze naast de automatische prijscompensatie (APC) onder meer een structurele loonsverhoging van 4%. Na diverse malen onderhandeld te hebben bleef de Duitse rederij weigeren om, naast de inflatiecorrectie, een loonsverhoging af te spreken. Dit terwijl FNV Havens en CNV Vakmensen bereid waren om de geëiste 4% loonsverhoging over een 3-jarige cao uit te smeren.

 

De gulzige ‘global player”

De winsten van de Duitse rederij rijzen de pan uit. Dankzij de hoge vrachttarieven en de grote vraag naar containers beleeft Hapag-LIoyd gouden tijden. In 2021 was de operationele winst 10 miljard euro, zeven keer zoveel als de winst het jaar ervoor. Maar tijdens de onderhandelingen, die op 17 november 2021 zijn gestart, werd al meteen de toon gezet. Zonder blikken of blozen bood de containerrederij 0% structurele loonsverhoging aan. Hieronder een greep uit de media over de winstcijfers op een rij:

 

Winstcijfers 2020

In 2020 verdienden de containerrederij fors veel geld aan de coronacrisis en sloot het bedrijf het jaar 2020 met 2,7 miljard euro winst af. 

Nieuwsblad Transport gaf op 16 oktober 2020 aan dat ‘de Duitse containerrederij er op rekent het jaar 2020 te kunnen afsluiten met een winst van 2,4 tot 2,6 miljard euro’.

 

Winstcijfers 2021

-         Nieuwsblad Transport kopte op 1 februari 2022 dat ‘de brutowinst van Hapag-LIoyd vorig jaar, bij een vrijwel gelijk gebleven transportvolume, ruim verzevenvoudigd is tot 9,4 miljard euro’.

-         Het Financieel Dagblad schrijft op 1 februari 2022 dat ‘De Duitse rederij Hapag-Lloyd vorig jaar sterk geprofiteerd heeft van de hoge prijzen voor de containertransport. Het operationele resultaat verzevenvoudigde en de omzet steeg met 80%’.

-         Shippingwatch schenkt ook op 1 februari 2022 aandacht aan de ‘extraordinarily strong result for 2021’. More specifically, the company quadrupled its operating income to EUR 10.9bn last year compared to EUR 2.7bn in 2020’.

  

Verwachtingen 2022 en verder

2022 en 2023 beloven opnieuw goede jaren te worden. De maritieme consultantbureau Drewry stelt dat het ernaar uitziet dat de containervaart het collectieve verlies van de afgelopen twintig jaar nu in één klap goedmaakt. 

 

Dagobert Duck-taferelen

In tijden dat het slecht ging met de rederijen hebben FNV Havens en CNV Vakmensen zich terughoudend opgesteld in het maken van afspraken over structurele loonsverhogingen. Zo hebben de werknemers van Hapag-LIoyd afgelopen jaren, behoudens de APC, geen initiële loonsverhoging ontvangen.

 

 

Jaartal Initiële loonsverhoging
cao in 2017 0%
cao in 2018 0%
cao in 2019 0%
cao in 2020 0%
cao in 2021 0%

 

Acties onontkoombaar

Nu Hapag-LIoyd exorbitante winsten maakt, is het te schandalig voor woorden dat ze hun werknemers nog steeds geen initiële loonsverhoging gunnen.

 

 

De overgrote meerderheid van de vakbondsleden wenst naast de APC een loonsverhoging te ontvangen. Onze leden hebben zich met klem uitgesproken dat de geboden loonsverhoging van 0% onacceptabel is en dat zij collectieve acties gaan voeren om hun eisen ten aanzien van de nieuwe cao kracht bij te zetten.

 

Niets doen is geen optie. Met zulke winstcijfers en dan niets doen rijst de vraag: wanneer gaan we dan wel wat doen? Bovendien is het gevaar dat dit gulzige gedrag dan beloond wordt. Daar willen wij niet aan meewerken.

 

 

Op naar de Zilvervloot van Hapag-Lloyd.

Please publish modules in offcanvas position.