Fragiele vrede

 

De Rotterdamse haven haalt opgelucht adem. Eindelijk, na ruim een jaar van moeizaam onderhandelen, lijkt de arbeidsrust te zijn weergekeerd in de containeroverslag. De vakbonden gaan het sociaal akkoord met een positief advies voorleggen aan hun leden. Werknemers krijgen een werkgelegenheidsgarantie tot 1 juli 2020 en een ouderenregeling waar andere sectoren een moord voor zouden plegen.

 

Noodzakelijke meevaller

Voor Europa's grootste haven een noodzakelijke meevaller, want Rotterdam verliest marktaandeel in de containeroverslag. Aanhoudende stakingsdreigingen zouden rederijen verder afschrikken om nieuwe contracten af te sluiten met de terminals in de haven.

Eind goed al goed dus? Nou, nee. Want nu de rook op het slagveld enigszins is opgetrokken, blijkt er nogal wat schade te zijn. Vooral immateriële schade, die niet zomaar is te repareren en die een hypotheek legt op de toekomst.

Niek Stam, FNV Havens

 

'Een Stam buigt nooit'

Vakbondsleider Niek Stam - bekend van de uitspraak dat 'een Stam nooit buigt' - zal het akkoord knarsetandend en met tegenzin voorleggen aan zijn achterban. Zijn vertrouwen in de werkgevers is in het afgelopen jaar tot ver onder het nulpunt gedaald. In zijn ogen zijn werkgevers afspraken niet na gekomen en verdraaien ze feiten.

 

Frustratie

In Stams boosheid zit ook frustratie. Want ondanks een 24-uursstaking begin januari hebben de bonden in de afgelopen maanden geen enkele concessie losgekregen van de werkgevers. En Stam verloor op nog twee fronten. Zo zag hij de ondernemingsraad van containerterminal APMT buiten de vakbond om een akkoord sluiten met de directie. En of dat nog niet genoeg was: vervolgens verloor hij het kort geding dat de vakbonden hadden aangespannen tegen het bedrijf.

Stam is er niet de man naar slechte ervaringen snel te vergeten. De werkgevers zijn dan ook nog niet van hem af, want wat hem betreft is de kou nog niet uit de lucht. 'Het begint nu pas', waarschuwde hij eerder deze week in een schriftelijke reactie.

Halfjaarlijks komt er overleg om de voortgang te volgen van de afspraken die zijn gemaakt. Veel zal daarbij afhangen van hoe de markt van de containeroverslag zich verder ontwikkelt. Als de aanvoer van containers flink daalt, moet er opnieuw worden onderhandeld over de voorwaarden. Toegegeven, de marge is ruim. De overslag moet namelijk twee achtereenvolgende jaren met 5% dalen vergeleken met het niveau van 2014.

 

Collegiale inhuur

Maar in het akkoord zitten nog andere voorwaarden die de bonden nauwlettend in de gaten zullen houden, zoals de collegiale in- en uithuur van personeel door terminals onderling. Met een ontevreden en argwanende Stam is de kans groot dat het vroeg of laat opnieuw tot een botsing komt. Een fragiele vrede dus.

 

Bron: Fd.nl

Please publish modules in offcanvas position.