Skip to main content

IS OVERCAPACITEIT BIJ REDERIJEN EN TERMINAL OPERATORS REDEN TOT 0% LOONSTIJGING?

  • Introtekst: ANTWOORD VAN ITF EN FNV HAVENS: “NEE ONZIN!”

ANTWOORD VAN ITF EN FNV HAVENS: “NEE ONZIN!”

Rotterdam, 24 november 2016

Beste leden,

In 2015 is er een 3 jarige internationale caoafgesproken tussen de Joint Negotiation Group (JNG = internationale rederijen en crew manning agencies) en de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF = aangesloten vakbonden, waaronder FNV Havens). Deze cao is ter bescherming van de bemanningsleden en ter ondersteuning aan de havenwerkers omdat in deze cao is afgesproken dat het havenwerk, waaronder het sjorwerk, door erkende sjorders gedaan moet worden. Jullie vakbond is direct betrokken bij deze onderhandelingen.

Contract is contract:

Op verzoek van de werkgevers is in 2015 de afspraak gemaakt dat de meeste loonkostenstijgingen aan het eind van het cao-contract zouden plaatsvinden. In 2017 3,5% dus. In 2015 1% en 2016 2%.  In de afgelopen maanden en ook afgelopen week nog is door de JNG tijdens een vergadering in Manila aan de ITF dringend verzocht om de overeengekomen loonsverhoging van 3,5% per 1 januari 2017 te laten vervallen, omdat de vrachttarieven onderuit zijn gegaan en de toekomstige markt nauwelijks herstel laat zien.

Onder aanvoering van FNV Havens zijn alle vakbonden van havenwerkers en zeevarenden unaniem het erover eens dat wij niet ingaan op dit verzoek. Contract is contract. En bovendien is de overcapaciteit zelf gecreëerd door zowel rederijen, als door terminal operators. Steeds vaker zien wij dat rederijen ook als terminal operator opereren en zichzelf de bal proberen toe te spelen. Als wij nu zouden accepteren dat de huidige situatie van overcapaciteit betekent om de nullijn te accepteren, dan is dat voor de komende 5 tot 10 jaar ook het geval. Want de overcapaciteit houdt niet vanzelf op. Er worden nog steeds schepen bijgebouwd en nieuwe terminals aangelegd of huidige uitgebreid. En bovendien geldt hier ook ‘afspraak is afspraak’.

Havenwerk voor havenwerkers:

De ITF sluit goedgekeurde internationale cao’s af op de schepen die varen onder een goedkope vlag. Ondanks dat er goede afspraken in deze internationale cao’s staan beschreven blijken deze juridisch niet altijd even waterdicht.

In deze cao staat een clausule (dockers clause) waarin vermeld staat dat het lashing werk niet door de bemanning gedaan mag worden, tenzij er toestemming door de nationale havenvakbond is gegeven. Dit gebeurt natuurlijk niet. Vaak vindt de charteraar dat hij maling kan hebben aan de cao op dit onderdeel. Maar contract is contract. De scheepseigenaar heeft geen keus, want als hij niet accepteert dat de crew de lashing doet wordt zijn schip niet gecharterd want er zijn meerdere schepen die op een charter liggen te wachten.

Daarom is er onder aanvoering van Verdi (Duitse havenvakbond) en FNV Havens een zgn. Penalty-clausule in de voorstellenbrief van ITF opgenomen die bepaalt dat bij iedere overtreding van dit artikel € 15.000 betaald moet worden. De onderhandelingen gaan vanaf januari 2017 beginnen en zullen ongeveer een jaar duren. Wij willen afspraken voor onze leden die nagekomen worden.

ITF/ETF Lashing Campagne Europa en Rotterdam:

De Lashing Campagne van de Europese Transportarbeiders Federatie (Europese broertje/zusje van ITF) begint langzaam vorm te krijgen. Eerder is er een Workshop gehouden in Hamburg met circa 100 havenwerkers van Verdi om een campagne op te zetten om het sjorwerk op feederschepen op te eisen. Door de verdergaande automatisering zullen havenwerkers er alles aan moeten doen om het werk op de terminals en schepen op te eisen.

Workshop Lashing Campagne Rotterdam: wie durft?

Op 1 december wordt er een Workshop gehouden in Aarhus, Denemarken. Rotterdam is op 18 januari 2017 aan de beurt.

Sjorders en havenwerkers van de terminals die de campagne vorm willen geven kunnen zich melden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Demonstratie tegen gedrag Unifeeder:

Op 2 december 2016 wordt er van 10.00 tot 12.30 uur in Aarhus een demonstratie gehouden voor het hoofdkantoor van Unifeeder.

Unifeeder is zeer agressief tegen de vakbonden en wilt er alles aan doen om onze Lashing Campagne te ondermijnen. Ze verdienen er nu blijkbaar veel geld mee om bemanning te laten sjorren en dit niet door de havenwerkers te laten doen. Unifeeder heeft al eerder FNV Havens gedreigd voor de rechter te dagen toen onze leden solidariteitsacties voerden ter ondersteuning aan onze Noorse havenwerkers.

De oproep van havenwerkers die bij de demonstratie betrokken zijn is dat tijdens de demonstratie op 2 december a.s. tussen 10.00 – 12.30 uur er geen Unifeederschepen in de Rotterdamse haven behandeld worden. Wij kunnen ons dat prima voorstellen. De collega’s die in Aarhus demonstreren doen een beroep op jullie solidariteit en rekenen hierop.

Wij zullen in ieder geval de terminal operators hierover informeren.

Hopende jullie hiermede voldoende geïnformeerd te hebben.

Niek Stam – bestuurder FNV Havens